tisdag 19 juni 2012

Vår weekend i Sthlm

Morgonen då vi skulle åka var Olivia jättetrött och sov vidare efter att vi gått ur sängen. Hennes mormor kom förbi tillsammans med en vän under tiden vi gjorde i ordning oss och Olivia vaknade precis när mormor kom. Hon är så vacker när hon sover!


På väg till Sthlm stannade vi till i Bankekind där Olivia fick träffa två kompisar medan vi vuxna bjöds på otroligt god fika! Tack Karro och Ante!
Olivia sov hela vägen upp till Sthlm och vaknade inte till fören vi skulle parkera utanför Daniels lägenhet där vi skulle sova fredag till söndag. Han har nyligen sålt sitt pick och pack, sagt upp sig och flyttat till Norrmalm/Vasastan i Sthlm. Mycket vågat! :-)

Utsikten från ena hållet.

Medan Daniel gick på Summerburst (buhu, vad avis jag var) gick vi ner till TV4s studio som låg runt hörnet från hans lägenhet för att se fotbollen. Men med barnvagn var det i princip omöjligt att komma in. Först var det kö runt halva parken för att komma in i själva parken, sedan var det en flaskhals-kö för att komma in till området innanför där tvn, baren och restaurangen fanns så då gav vi upp. Vi gick tillbaka till lägenheten, beställde mat och såg på fotbollen där tillsammans med en av Rs vänner i stället.

Dagen efter fick det bli en sen frukost/lunch på stan tillsammans med Daniel och där mötte även Helena och Lollo upp oss. Det var riktigt trevligt, och gott!

Vi kände oss inte klara där dock utan gick vidare till ett fik lite längre upp på gatan. Ett fik där jag fick uppleva min första hemska händelse som mamma.
Olivia har ju ett något jobbigt sätt att somna på som jag skrev om häromdagen och jag hade mina händer (och uppmärksamhet) fulla att försöka söva henne eftersom hon var jättetrött. Helt plötsligt "out of the blue" vänder sig en äldre kvinna om som sitter i ett bord intill och skriker "se till att få tyst på den där jävla ungen!". Jag blev så chockad att jag först tänkte att det där måste jag ha inbillat mig att jag hörde, men så börjar Robert käfta emot henne och hon fortsätter. Jag bara kände att det här är för mycket, jag visste inte vad jag skulle göra. Tanten och Robert käftar emot lite och till sist säger jag till R att jag tar med henne ut en stund. Väl utanför börjar jag gråta (mammahormonerna ni vet), det var bara för mycket. Helena kommer ut för att kolla hur jag mår och då kommer en ur personalen ut och säger att vi ska säga till om tanten säger något mer för då slänger de ut henne. Olivia somnade efter ett par minuter och då gick vi in igen. De andra upplyser mig då om att kvinnan visst var lite "koko" och att det var därför. Visst det förklarar hennes hemska beteende men det var lika hemskt för mig ändå. Likväl som jag känner att vi har lika mycket rätt att vara där som hon med vår bebis, trots att hon skriker, så förstår jag också att inte alla människor gillar barn och faktiskt vill ha lugn och ro när de är ute på stan och sätter sig för att ta en fika. MEN hon hade faktiskt på ett lugnt sätt kunnat säga "har ni lust att gå ut med er bebis medan den skriker, jag försöker läsa en bok". Fy, vad jobbigt det var.

Efter att vi fikat gick vi ut i regnet och promenerade in till stan där vi shoppade lite. Jag fick en till Jetset-klocka, denna gång en vit med diamanter runt uret, samt en turkos klänning från MQ som passar perfekt till midsommar.
På stan mötte vi upp Ferial och Johan som även de hade åkt upp över helgen. På kvällen möttes vi upp igen och promenerade bort till Melker Anderssons restaurang Köttbaren som låg i närheten av Daniels lägenhet. Restaurangen var full och maten helt underbar! Efter att vi fått maten satt vi tysta i flera minuter alla fyra och bara njöt. :-)

Jag drack för första gången på nästan ett år en cider. En väldigt udda cider som smakade 50% cider och 50% öl. Jag provade även deras lemonad som var to die for.

Ferial och jag

Efter att vi kommit tillbaka till lägenheten somnade Olivia och pappsen tillsammans på soffan. Så fina!

Söndagen spenderade vi på Stockholm Quality Outlet i Barkaby där R gick loss på bl.a. J.Lindeberg och Tommy Hilfiger. Därifrån fick vi sedan skynda oss då vi sedan tidigare hade blivit inbjudna på middag hos våra vänner på Östermalm. Olivia trivdes jättebra och vi fick massor inspiration till vår framtida renovering. I bilen på väg hem hade hon svårt att komma till ro, men när hon väl somnat sov hon som en stock, och det fortsatte hon att göra långt efter att vi flyttat över henne från bilstolen till hennes säng.

En mycket lyckad helg! 
Trots att vi hann rätt mycket hade vi velat hinna ännu mer, 
men det får vi ta nästa gång. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar