tisdag 16 september 2014

Att föda barn förkyld...

Nu är jag extremt trött på att vara gravid. Lillebrors säng står redo intill min och det är ju gulligt MEN det var maken som envisades med att vi skulle ställa dit den redan förra helgen eftersom han ville "vänja sig" vid att sova på "fel" sida. Ungefär 10ggr/dygn så förbannar jag det faktum att jag gick med på det. 

Idag när vi sov med O i vår säng på dagen la jag mig för enkelhetens skull på hans sida och när de två sedan anslöt var det ju bara min sida kvar. När HAN sen skulle resa sig ur sängen höll han på att inte komma ur! "Tänk då hur det är för mig!", skällde jag på honom. Ont i fogar (ljumskarna), halsbränna, alltid akut kissnödig när jag ska ur, delade magmuskler och en stenhård kalaskula framtill. Utöver den där jäkla sängen som står i vägen.

R sa faktiskt idag: "Helt sjukt vilken stor mage du har!". JO TACK!

När Dessi var här förra veckan fick jag hjälp att "pimpa" lillebrors rum lite. Bollar från IKEA och superfina vimplar som Manda sytt.


En sak som också är väldigt jobbig är mina händer och fötter. Fötterna är som tegelstenar och fingrarna är som grillkorvar. Händerna är dessutom stundtals "reumatiska" med värk, domningar och svårigheter att knyta nävarna.

Nu är det i alla fall två veckor kvar. Två veckor som jag hoppas innerligt att det inte blir en enda dag mer utav! För min del får lillebror gärna hämta inspiration från Leia och komma tidigare. Jag har ju hört att det ska vara halva grejen, att mamman ska vara extremt jäkla less på läget så att hon är riktigt motiverad inför förlossningsarbetet men nu börjar det kännas som tortyr. Om män bara visste vad en gravid kvinna går igenom, det är helt otroligt.

Mitt i allt har jag åkt på en förkylning med. När jag födde O var jag i slutet av en förkylning och hade bl.a. världens hosta. Det var det allra värsta. Att hosta mig igenom tiden efter förlossningen... Jag hade aldrig insett hur mycket man faktiskt använder de privata delarna när man hostar. Fruktansvärt!

Och nu verkar det ju inte bättre än att jag får föda barn förkyld denna gång med. Täppt i näsan, ont i huvudet, rejält ont i halsen och fullt av skit i bihålorna från och till. Och så får man som gravid inte använda ens hälften av de läkemedel man kanske är van vid. Känns som om jag har ett halvt apotek bredvid sängen.

Den här tjejen är min inspiration för kommande året. Om någon vet vem det är och ifall mamman ifråga har Facebook/Instagram/blogg så får ni gärna hojta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar