tisdag 28 augusti 2012

LCHF-bröd och köttfärsgratäng

Efter att R kommit hem och satt igång med middagen gjorde jag och Olivia honom sällskap i köket. Hon satt i babysittern och jag bakade LCHF-bröd.

LCHF-bröd, 1 limpa:
50g smör
100g blandade nötter (ex. hasselnötter och mandel)
4 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl torkade gojibär
50g kruskakli (jag använde fiberhusk)
2 tsk bakpulver
1 ½ msk malda brödkryddor
1 dl creme fraiche
250g keso
6 ägg
2 msk solrosfrön

- Du kan byta ut gojibären mot tranbär eller hackade aprikoser.-

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret (jag smälter i en skål 30sek i micron). Hacka nötterna grovt. Blanda alla ingredienserna utom solrosfrön i en skål och häll över blandningen i en smord brödform (jag använde bakplåtspapper i stället). Strö över solrosfrön och grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.

Vi provade varsitt hörn efter middagen här ikväll och det är ju väldigt kompakt alltså. Gott, men jag kommer med all säkerhet värma skivan pyttelite i micron innan och ha smör och ost på i framtiden. Aprikoserna gjorde skillnad!

Receptet är från boken "LCHF på mitt sätt" av Ulrika Davidsson.

Till middag blev det Köttfärsgratäng:

Ingredienser: 
Broccoli-moset
ca 1kg broccoli (använder du färsk ska du använda allt,även stjälken!)
100g philadelphiaost (orginal!!)
herbamale örtsalt 

Köttfärsgratängen
800g valfri köttfärs (själv använder jag fläskfärs för den blir så saftig)
valfria kryddor ( tex herbamale,sambal oelek,vitpeppar,vitlök)
3-4 stora tomater 
skivad ost (tex hushållsost eller gräddost så fet som möjlig och undvik färdig riven ost eftersom den ofta innehåller bla potatismjöl, som används för klumpförebyggande)
2 paket skivad bacon

Gör så här 
1. Koka broccolin tills den är mjuk, sila ordentligt av den från vatten, blanda broccolin, philadelphiaosten och krydder i en bunke och mixa ordentligt. Moset är klart!
2. Bryn köttfärsen med kryddorna tills den är genomstekt.
3. Tärna tomaterna och baconet i små tärningar/skivor.
4. Börja med att smörja en stor ugnsform med smör.
5. Spritsa alternativt portionera ut med sked moset längs kantena på formen.
6. Lägg sedan i köttfärsen (moset ligger då runtom, likt en fiskgratäng).
7. Häll dom tärnade tomaterna över köttfärsen.
8. Lägg den skivade baconen över tomaterna.
9. Skiva ost och lägg över hela gratängen.
10. In i ugnen på en 200 grader, långt ner (jag brukar ha follie över gratängen tills ca 15 minuter innan den är klar ) och grädda den i ca 40 minuter. 


Källa: Lchfrecept.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar