onsdag 28 november 2012

Nyfödda faller ur sängen

I många tidningar senaste dagarna har det stått om Akademiska sjukhuset i Uppsala där de infört en ny rutin som innebär att nyfödda inte längre får sova i mammas säng på BB. Nu har cheferna där dock backat eftersom att de trots allt tycker att fördelarna överväger nackdelarna. På sjukhuset hade jag aldrig gått med på att inte få ha min bebis nära, men jag förstår precis vad de menar...

För ett par månader sedan ramlade nämligen Olivia ur vår säng. Det var när hon fortfarande sov i vårt rum. Hennes säng stod på min sida med ena långsidan öppen mot min madrass, men efter att R gått till jobbet hamnade vi av någon anledning på hans sida av sängen. Jag ammade och somnade, som jag i princip alltid gör. I sömnen vände hon på sig och ramlade ner på golvet nedanför. Det gick på en millisekund, och hon blev jätteledsen men det gick snabbt över.

Igår hände det igen...
Hon sover numera hela natten i sitt rum, vilket vi är överlyckliga över! Men framåt kl 5-6 kommer hon över till vår säng och ammas, och får sedan sova vidare ett par timmar till där. Eftersom att hon inte sover hos oss längre så står inte heller hennes säng på min sida av sängen och "stoppar" upp, men detta har jag tänkt på efter förra gången. Varje kväll innan jag lägger mig numera så lägger jag alltid filten och prydnadskuddarna vi har på sängen dagtid nedanför min sida så igår landade hon i alla fall relativt mjukt. När R går till jobbet brukar han också "bulla upp" på sin sida med sitt täcke, kuddar och prydnadskuddar.
Olivia blev fortfarande ledsen, mest av chock skulle jag tro eftersom att hon vände sig om i sömnen och antagligen vaknade av att hon ramlade.


Dessa två händelser (speciellt den första) gjorde att jag då kände mig som världens sämsta mamma! Förra gången pratade jag om det med mina vänner som har barn och det var flera som då berättade att de upplevt precis samma sak, så det verkar inte vara särskilt ovanligt. Men vad kan man mer göra åt saken? Förutom som jag, lägga mjuka saker på golvet.
En av mina vänner hade bullat upp på båda sidor av sängen och skulle bara lite fort gå på toaletten medan hennes (krypande) bebis sov. Helt plötsligt hör hon en duns, trots att hon trodde det skulle vara (relativt) "safe". Det säger sig självt att man kan sluta amma liggandes och att man kan sluta ha barnet hos sig i sin säng helt och hållet, men som säkert många andra upplever jag att det kanske inte alltid är så enkelt.
Någon som har fler tips? Hur gör ni för att gardera er?



1 kommentar:

  1. Vi brukar lägga en kudde under madrassen längs med kanten. Det hindrar ju inte barnet från att falla ut om det kryper eller verkligen vill ur, men det funkar på Lucas som är tre från att falla ur sängen när han sover i vår och det funkar definitivt för Amanda. Jag brukar alltid ha för vana att när jag liggammar lägga en kudde i ryggen på Amanda, samt ha ena armen bakom hennes rygg, på så sätt vaknar jag vid minsta rörelse som hon gör.

    SvaraRadera