fredag 9 december 2011

Barn på Facebook?

Ett hett ämne just nu är ju det här med ifall man ska få fota sina barn i ex. Lucia-tåget. Jag har inte hängt med helt i debatten men det har i alla fall dykt upp ett fotoförbud och det är många föräldrar som är förbannade. Samtidigt som jag tycker det är rätt, då det ju faktiskt finns föräldrar som inte vill att bilder på deras barn ska hamna i andra människors händer, så tycker jag samtidigt att det är sorgligt att det ska behöva gå så här långt.

När jag var liten så var det självklart att det fotades när vi barn gick Lucia. Men då fanns inte bloggar och Facebook. Det är olagligt (har jag för mig?) att lägga ut bilder på andra människors barn utan målsmans godkännande men det är det inte många som tar hänsyn till.
Det finns barn med skyddade identiteter som behöver vara just, skyddade. Men om det dök upp en generell regel kring detta, med reservation för om man tar bort de andra barnens ansikten eller liknande så skulle det inte vara något problem. Då gäller det dock att alla föräldrar också följer det, men det får man också skaffa något fungerande system för. Ex böter?

Det är ett tufft ämne, men jag tycker i alla fall att jag ska få kunna fota mitt barn när han/hon lussar. Det ska inte behöva vara ett problem.

De föräldrarna som "pimpar" sina barn då? Vad ska man tycka kring det? Några exempel:








Nu är de här människorna extrema exempel eftersom de är kändisar. Det finns ett allmänt intresse kring dem och de visar dessutom upp sina barn inför HELA världen. Men hur ska man tänka kring det här med att lägga ut bilder på sina barn?

Jag läser många gravid/bebis/barn-bloggar och det är nog lika många av dem som visar barnen som dem som inte gör det. Hur ska man tänka? Jag är väldigt öppen med mitt liv. Eller nae, jag utelämnar mycket men nästan... Min man är däremot galen i Facebook.
Jag lutar faktiskt mer och mer åt att inte visa vår bebis på bloggen men jag lär nog kanske göra som ex. Laila Bagge som visar bilder på bebisen där man inte ser ansiktet. När bilderna väl hamnat på nätet så försvinner dem aldrig och lägger du upp dem på Facebook så är det just Facebook som äger bilderna.
En del bloggerskor skaffar bloggar med lösenord just för dessa bilder där endast nära vänner och familjen får lösenordet men det är verkligen inte min grej. Det skulle jag aldrig orka, då kan jag lika gärna skita i det helt. Åsikterna är många, vad är era?

1 kommentar:

  1. När det gäller fotoförbud så är det nu bestämt att fota visst är ok men inte utan tillstånd och inte under själva Lucia uppträdandet då det är svårt att inte få med de barn (eller vuxna för den delen) som inte vill vara med på bild.

    Bilder i allmänhet på sina egna barn är väl ok men måste vara lite förskiktig med vilken sorts bilder då det kommer finnas på internet i alla evighet och dessutom kan användas på fel sätt av fel människor :(

    SvaraRadera