fredag 30 december 2011

En ledig fredag

Innan jag mötte upp mamma idag tog jag en sväng förbi Rs jobb och tvättade bilen. Jag passade givetvis på att åka dit medan han hade lunch så att jag kunde få hjälp. :-) Visste inte riktigt hur allt funkade, var allt fanns och sådär och när allt väl var framplockat så hade han en bra stund kvar tills lunchen var slut så med gemensamt arbete blev bilen ren och fin!



Innan var bilen så skitig att man inte såg nummerplåten bak, men nu skiner den! Eller den gjorde det en stund i alla fall, med de stora vägarna man måste åka på häromkring så blir den skitig fort. Men nu måste jag se till att tvätta den regelbundet så vi slipper vara olagliga med en för skitig nummerplåt.

Min kära R har en förmåga att förstöra slipsar när vi är på fest (vinfläckar, matfläckar, brännmärken m.m.) så idag bad han mig åka och köpa en ny till imorgon. Hans beställning var "silvrig", så det fick bli första bästa på Dressman. De hade massor slipsar, så dem kan jag verkligen rekommendera! Idag fick jag även veta av mamma att de har en extrabutik i Mjölby för extra långa och extra breda män. Det är ju toppen! Mammas man än över 2m lång så han har jättesvårt att hitta kläder annars, men han hade hittat massor på rean där tydligen.

På väg ut ur köpcentrumet gick jag in en snabb sväng på Åhléns eftersom jag hade en rabattcheck på 20% på ett köp av barnkläder upp till en viss storlek. Det slog mig hur vansinnigt svårt det är att hitta bebiskläder i strl 50-56 med fot på. Det är ett jäkla meck med strumpor på en alldeles nyfödd, de åker bara av. Den här dressen fanns med fötter på i de minsta två storlekarna. De större storlekarna var utan.
Så om någon av er köper kläder till bebisen i strl 50 eller 56, köp gärna byxor/dräkter med fot på! :-)

I måndags när både jag och R var lediga passade jag på att inventera alla barnkläder vi har här hemma. Blir galen av att veta att vi har massor, men inte veta i vilka storlekar och vad det är vi faktiskt kan behöva. Vi har fått så mycket kläder från vänner (och lär väl få ännu mer) att vi inte kommer behöva köpa särskilt mycket själva. Men kläderna är spridda mellan storlekarna 50-80 så det saknas en hel del i vissa storlekar medan vi har överfullt i andra storlekar. Jag fick även en hel del bodys på barnmässan som var för ett par månader sen, så bodys i ex. strl 56 behöver vi INTE! :-)

Så här ser det ut här hemma just nu:
50: 7 bodys, 1 byxor, 1 napp, 1 strumpor.
50-56: 1 pyjamas, 1 mössa, 1 byxa. 
56: 14 bodys, 1 byxor, 1 pyjamas. 1 mössa. 
60: 1 byxa. 
62: 2 byxor, 5 bodys, 2 klänningar, 1 tröja. 
62-68: 1klänning, 1 byxor. 
68: 3 klänning, 1 byxor, 8 bodys, 1 bolero, 1 tröja, 2 pyjamas. 
68-74: 1 tröja. 
70: 1 klänning.
74: 2 body, 1 tröja, 1 pyjamas, 1 klänning, 2 byxor. 
80: 4 body, 1 blus, 3 strumpor, 1 tjocktröja. 
86: 1 tjocktröja, 1 kjol, 1 klänning, 1 tröja, 2 jeans.

Som ni ser ovan är det en del typiska tjejkläder också så en del kläder går helt bort ifall det blir en bebis av det andra könet. Jag kan nästan klä bebisen i samma kläder oavsett kön, men klänning på en pojke, där går min gräns. Inte heller ex. en bolero.
Något som saknas i de flesta storlekar är byxor, strumpor och pyjamasar. Sen är det säkert mycket roligare med helt nya kläder och jag kan tänka mig att vänner och familj hittar plagg som de verkligen älskar och köper ändå även om vi inte behöver det, men det får ni så gärna göra. Vi väljer säkert hellre ert plagg då. 
Annars är nog blöjor VÄLDIGT uppskattat! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar