måndag 12 januari 2015

Fördelning av pp (propoints)

Igår lyckades jag för första gången hamna på exakt 0 återstående dagliga propoints. Efter middagen brukar jag i princip alltid ha 10-15pp kvar (som en hel måltid) som jag i och för sig försöker äta upp senare men aldrig helt lyckas nolla. Men inte igår. Jag vill dessutom inte behöva äta så många points så sent på dagen så skärpning på planeringsfronten!

Frukost: Havregrynsgröt med lågkalori äppelmos och mellanmjölk. 5pp
Lunch: Rester av varm smörgåstårta. 24pp
Middag: Té och hålkaka med köttbullar och rödbetssallad. 21pp

Jag inser att jag har "tur" som har så många dagliga points att göra av med men jag inser också att det kommer förändras drastiskt mycket snart. Jag förstår att jag kommer att behöva planera helt annorlunda sedan och att jag kommer behöva äta mer "gratismat" (grönsaker och frukt) för att hålla mig mätt. Och att dessa måste intas som mellanmål också. 

Igår åt jag ca kl 9, 13 och 18. Det ska jag bli bättre på att planera. Jag gick för första gången och la mig hungrig sedan jag i början av december började med Viktväktarna. Känns onödigt men jag ville inte ta av min veckobonus och jag ville inte stoppa i mig något så sent på kvällen. Blev hungrig igen runt kl 22. Dålig planering helt klart.

Jag tänker så här...
Min veckobonus vill jag inte använda om det inte verkligen är något speciellt för jag har så många dagliga points i alla fall. Och just nu har jag en spärr gällande den där veckobonusen som jag vet kommer släppa om jag nallar på den. Det ska vara ok enligt VVs program, man ska gå ner i vikt i alla fall. Jag vet, men...
Jag har invägningsdag på onsdagar vilket är klockrent. Jag anmälde mig på en onsdag så det är därför och jag har valt att inte ändra det för det är ju toppen! Helgen blir då mitt i min VV-vecka vilket gör att jag inte äter som en gris på helgen och dessutom är jag extra lugn med vad jag äter (extra bra och inget onödigt) då måndag och tisdag eftersom jag är så nära invägning och det gör att kroppens balans hinner återhämta sig från ev. onyttigheter (inom pointsen) från helgen. Jag kanske nu bevisar hur dålig koll jag har men skit samma, och rätta mig inte i så fall i kommentarsfältet. Låt mig leva i min lilla bubbla då, för det funkar för mig. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar