måndag 12 januari 2015

Viktväktarna & Gynning

Igår hade vi en slappardag. Typ.
Maken stod i köket och lagade Viktväktar-mat. Finns en blogg som heter Nadjas Kitchen (ska länka nästa gång jag sitter vid datorn) som vi upptäckt och nu provar. Hon lägger upp ett matschema med tillhörande recept varje vecka. Igår lagade R biffstroganoff och en thailändsk kycklinggryta. Båda med ris. Nästan alla matlådor åkte in i frysen så nu har vi för ett par veckor framåt.

Vi har nämligen tänkt om här hemma. Är det en grej som skapar konflikter så är det matlagningen på kvällen. Min man är chefen i köket. Jag tycker inte det är roligt att laga mat men min man älskar det. Och när jag väl lagar mat så lägger han sig alltid i och har alla möjliga synpunkter. Han jobbar ofta över lite vilket innebär att middagen alltid blir lite sen. Jag har erbjudit mig att börja med maten alt. ha den klar om han bara planerar VAD vi ska äta och lägger fram det som behövs ur frysen kvällen innan. Jag tycker att jag ansvarar för så mycket annat här hemma så det där är hans grej. Det här med att planera funkar dock sisådär... Sen när väl maten ska göras så vill Olivia vara med och det går bra ett tag men sen klaschar det alltid mellan dem i köket. Sen tycker jag (och Olivia) att det tar för lång tid (maken och jag är inte överens om vad som är vardagsmat) och då tjafsar vi om det eftersom jag tycker att vi får för lite familjetid om kvällarna och i den stilen fortsätter det...

Så nu har vi bestämt att vi ska sluta äta lagad mat på kvällarna. Det är så jag är uppvuxen och det fungerade toppen! Vi kommer laga mat på helgerna och då gör vi extra så att det finns till lunchlådor för oss båda och Olivia då hon inte är på förskolan. På kvällarna ska vi äta typ omelett, soppor, té och mackor m.m. Snabbt, lätt och enkelt att fixa även för mig med två små hemma. Och det viktigaste av allt, mer tid till varandra.


När matlagningen var klar var det bara att fixa iordning oss för att åka hem till min storasyster med familj. Jag fyllde år i onsdags, vår lillasyster i torsdags och storasysters sambo i lördags så igår var det dags att fira oss allihop. Jag är väldigt tacksam över alla mina fina presenter. Precis vad jag önskat mig!





Muggarna/kopparna är Swedish Grace från Rörstrand. Vi har beslutat oss för att samla på dem så igår fick jag (vi) fyra kaffekoppar och en tékopp. Vi vill ha i princip hela serien framöver men vi kommer köpa/önska oss lite i taget. Vi har precis börjat samla och nu har vi 12st kaffekoppar och 3st témuggar. Så nu är kaffemuggarna klara i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar