lördag 3 januari 2015

Svar till: "Mina anledningar till viktminskning

Jag fick en anonym kommentar på inlägget Mina anledningar till viktminskning där det stod att hen ville att jag skulle utveckla hur jag tänker när jag skriver "jag är ingen tjock person". Hen skriver också "Vad/Hur är en tjock person? Funkar den på ett annat sätt än en smal person?"

Svar:
Jag tar för givet att det nu var någon som tog åt sig. Jag är fullt medveten om att jag uttrycker mig väldigt "rätt fram" eller kalla det klumpigt om du så vill. Men det här är absolut inget dömande från min sida. Det är mest ett konstaterande gällande mig själv. Att jag överhuvudtaget ska behöva försvara mig är rätt larvigt för vad jag än svarar så kommer personen som kommenterat ändå inte bli nöjd.

Med det sagt... Jag är fullt medveten om varför JAG är tjock. Jag rör på mig för lite, jag är till och med lat många ggr. Jag äter för mycket och "unnar mig" även fast jag inte behöver unna mig ett skit i matväg egentligen. Jag kanske borde unna mig ett bad i lugn och ro i stället. Jag är galen i socker och sockret sätter sig direkt, och särskilt där jag inte vill ha det. Det klart det inte är någon skillnad på en smal- eller tjock PERSON, men däremot smal- eller tjock KROPP. Det kan vara vad som helst... En sjukdom (ex. PCOS), olika ämnesomsättning, signaler i hjärnan som fungerar på olika sätt m.m.

Det jag menar är att jag ÄR tjock, men jag ser inte en tjock kropp framför mig när jag tänker på hur jag ser ut. Jag tänker att jag fortfarande är den där 38/40 som jag var förut och jag tänker att min nuvarande kroppsform är tillfällig.

3 kommentarer:

  1. Tack för svar! Var absolut inte så att det var för att jag på något sätt tog åt mig skrev frågan, utan bara för att jag tyckte det var intressant uttryckt och undrade mer om hur du tänkte :)

    SvaraRadera
  2. Men oj så klokt svar på den kommentaren! :)

    SvaraRadera
  3. Jag förstår precis hur du menar. Man har ju liksom en bild hur ens "vanliga" kropp är. Sen kanske det inte går att komma tillbaka dit pga tex att man varit gravid å har överflödig hud på magen osv. Men man kan ändå ha sin gamla kropp som mål. Å jag skulle nog känna likadant som dig.. för jag är ingen tjockis.. å vill inte va det heller!

    SvaraRadera